24 Divine Diplomacy

Teď jsme měli kolem nás tým. Dave Ambrose s sebou přivedl producenta jménem Colin Thurston, aby se s námi setkal. Colin dělal zvukového inženýra pro Bowieho a Iggyho Popa při slavných sessions v Berlíně, z kterých zplodili mezníková alba The Idiot a Lust for Life. A teď, jako producent, odváděl skvělou práci s moderními umělci, kteří nám všichni přišli zajímaví: Bow Wow Wow, the Human League nebo Magazine.

Nemuseli nás přesvědčovat. Dave učinil skvělé rozhodnutí.

Colin se narodil v Singapuru a byl outsider od přírody, a proto mi bylo jasné, že se bude nejvíce doma cítit ve studiu s cizími a žádostivými mladými hudebníky.

Management, my, EMI a teď Colin, jsme se dohodli, že „Planet Earth“ je ten správný první singl a „Late Bar“ byla vybrána jako B strana.

EMI bylo s naší strategií spokojené. Už jsme vytiskli několik tisíc štítků pro nezávislý výlisek sedmipalcového singlu „Planet Earth“, který měl být financován Mikem a Paulem (s „Anyone Out There“ na B straně), ale nahrávací společnosti svojí horlivostí učinit s námi obchod tak rychle předešla tomu, abychom do toho šli sami.

EMI naplánovalo vydání singlu na únor. Plán byl nahrát singl, doručit ho do lisovny a potom nahrát na pásku zbytek alba.

Byli jsme rozjetí.

Colinovo oblíbené nahrávací studio v Londýně bylo Red Bus, na druhé straně města na Edgware Road. Jeli jsme naším Citroenem po M1 a zapsali se do hotelu Lindsay Hotel na Fulham Road.

Colin byl pro nás rozhodně tím nejlepším producentem. Věděl, jak vzít to, co na nás bylo to nejlepší, a zesílit to. Páni, fakt náš zvuk posunul na novou úroveň.

Colin se specializoval na to, aby nám všem věnoval jednotlivě pozornost. Každému z nás se dostávalo stejného zacházení. Dával si tolik práce, kolik bylo nutné, s každým detailem při nahrávání baskytary, dodatečných nahrávek tam-tamů a klávesových sekvencí, stejně jako to dělal u hlavních vokálních částí. Nebo se tak aspoň zdálo. To, jsem byl poprvé ve studiu pod takovým pečlivým dohledem, mě trochu znervózňovalo. Nemohl jsem dále postávat někde mezi a mimo dohled. Bylo mi nepříjemné podrobovat mé hraní tak detailní analýze, ale Colin byl božský diplomat.

Colin: „To je skvělé, Johne, skvělé.“
Já (mírně se potím a pokládám basu): „Cool. Díky, Coline.“
Colin: „Počkej, počkej. Ještě jsme neskončili.“
Já (poněkud neochotně zapojuju basu zpátky): „Aha, oukej.“
Colin: „Většina z toho, co už máme, je skvělá, Johne. Ale může to být lepší. Myslím, že bys k té druhé sekci mohl přistoupit trochu jinak. Mám nápad.“
Já: „Oooukej…“

Tahle „tvrdá láska“ pokračovala, než byla skladba dokončena podle Colinových představ. Když to po letech poslouchám, jsem Colinovi vděčný za to, že zvýšil laťku pro to, o čem jsem si myslel, že je hranice mých schopností. Říkalo se, že „Planet Earth“ byla první opravdová „osmdesátková“ popová píseň. To je důkazem Colinových produkčních schopností, stejně tak jako naší snahy.

Skladba „Planet Earth“ byla ovlivněna německým technem, stejně jako punkem a New Yorským disco. Andyho heavymetalová hlavní kytarová linka, „přiškrcená“ pomocí kytarového syntezátoru Roland, což jí dalo sílu, ale pod temným světlem. Co se týče textu, byla to novinka. „Planet Earth“ byla oslava mládí, jeho možností, a o tom, jak je skvělé být naživu.

Po třech letech skladeb o nenávisti a válce to bylo něco nového.

Po tom, co jsem své basové stopy, měl jsem všeho plné zuby a nedokázal jsem normálně fungovat. Byl jsem naprosto zmatený.

Začínal jsem zjišťovat, že se mi nelíbilo, když jsem spal mimo domov. Na turné s Hazel jsme se na pár týdnů dostali mimo Birmingham a to samé, když jsme nahrávali v Londýně. Většinou jsem stále spal ve své vlastní posteli. I když jsem zoufale toužil po svobodě od mámy, táty a papírových stěn Simon Road, být pryč z domova znamenalo převzít zodpovědnost za to, že jsem se o sebe staral, živil se a udržoval svoje oblečení čisté. A taky chodil spát v rozumnou dobu.

Andy a Simon už byli dobře trénovaní, oba v podstatě opustili domov léta předtím, než jsme se poznali. Oba žili ve svých vlastních bytech v Birminghamu, takže neviděli rozdíl v tom, jestli jsou tam nebo na hotelu, když jsme cestovali. Nick, Roger a já jsme všichni stále žili s rodiči. Andy věděl, že vystoupení má primární význam. Vystoupení bylo to, za co jste dostali zaplaceno. Léta, které Simon strávil na studentském privátu, ho očividně něco naučila. Ale já? Já byl hýčkaný pudlík a bez mámy a táty, kteří mě krmili, jsem pořádně nejedl, příliš pil a zůstával vzhůru do svítání. Nechtěl jsem jít spát v osamělých a neznámých hotelových pokojích, které jsem občas sdílel s ostatními členy kapely.

Chtěl jsem dělat hudbu, a v tomhle smyslu se mi sny uskutečňovaly. Čas, který jsme trávili na jevišti, se stával tím větší zábavou, čím více jsme se zlepšovali. Ale co dělat mezi tím? Tehdy, když jsem na sobě neměl popruh od baskytary a nestál před publikem?

Jak se ukázalo, tohle byly nelehké časy.